Tak jak 72 lata wcześniej prezydent Ignacy Mościcki otwierał nowowybudowany obiekt tak teraz po modernizacji 18 stycznia uroczystego przecięcia wstęgi dokonał Prezedent RP Lech Kaczyński. Zmodernizowaną kolejkę poświęcił ks Kardynał Stanisław Dziwisz. W uroczystościach wzięli udział przedstawiciele Sejmu i Senatu RP, a także przedstawiciele władz samorządowych i wojewódzkich. W galerii fotoreportaż z otwarcia.
L.Kaczyński przeciął wstęgę przy dolnej stacji Kuźnice. Następnie kolejkę poświęcił metropolita krakowski kardynał Stanisław Dziwisz. "Poświęcenie zmodernizowanej kolei linowej to powierzenie Bogu dzieła umysłu i rąk ludzkich. To prośba o Boże błogosławieństwo" - powiedział kardynał. Jako "pasterz tej ziemi" podziękował prezydentowi "za jego słowa pokrzepiające ludzi, którzy całe swoje życie poświęcili górom".
Maria i Lech Kaczyńscy mieli wjechać na szczyt Kasprowego Wierchu, jednak plany te pokrzyżował silny wiatr halny, które od rana wiał w Zakopanem. Prezydencka para razem z zaproszonymi gośćmi wjechała jedynie do połowy trasy - na Myślenickie Turnie. Prezydent złożył wpis do założonej w 1936 roku księgi pamiątkowej Polskich Kolei Linowych: "Z życzeniami na następne 72 lata służby ludziom i polskiej tradycji". Jak zapewniał dziennikarzy prezes Polskich Kolei Linowych Jerzy Laszczyk, nawiązując do protestów ekologów, kolej była budowana zgodnie z wymogami prawa. Jego zdaniem, "swoją wizytą pan prezydent pokazał, że trudne inwestycje można wykonać i należy wykonać".
Modernizacja, która rozpoczęła się 7 maja 2007, objęła całkowitą wymianę podpór, lin nośnych, wagoników oraz wyposażenia sterowni. W budynku dolnej stacji w Kuźnicach przeniesiono kasy biletowe z holu głównego do nowych pomieszczeń. Rozdzielono także ruch wsiadających i wysiadających z kolejki. W Kuźnicach, na Myślenickich Turniach i Kasprowym Wierchu wybudowano przesuwane perony z myślą o niepełnosprawnych. Tam, gdzie występują różnice poziomów, zastosowano windy hydrauliczne. Jedną linę nośną zastąpiły dwie z wbudowanymi światłowodami telekomunikacyjnymi. Maszynownia jest skomputeryzowana. Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała jako pierwsze tego typu urządzenie w Polsce i w Tatrach po obu stronach granicy. Inicjatorem i pomysłodawcą inwestycji był wiceminister komunikacji, prezes Polskiego Związku Narciarskiego, wiceprezydent FIS Aleksander Bobkowski (zięć prezydenta Ignacego Mościckiego). Do tego faktu odniósł się podczas swojego wystąpienia prezydent Kaczyński, żartując, że tradycje kolejki należy chronić i dlatego jest tutaj, chociaż inicjator przebudowy nie jest jego zięciem. Budowę rozpoczęto 1 sierpnia 1935, a już 26 lutego 1936 ruszyła z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Na Kasprowy wjechała 15 marca tego samego roku, a jednym z pierwszych pasażerów był ówczesny prezydent Mościcki. W 1939 r. na Kasprowym odbyły się konkurencje alpejskie w ramach Narciarskich Mistrzostw Świata FIS. ostatni kusr starej kolejki odbył się w maju 2007 roku.
Otwarcie było okazją do wręczenia certyfikatów dla PKL - ISO 9001 oraz ISO 14001. Dokumenty wręczył w piątek w Zakopanem Prezesowi Andrzejowi Laszczykowi dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Jan Urbanowicz.
"Certyfikat ISO 9001 potwierdza dobre zarządzanie jakością czyli że w jednostce, w tym wypadku w PKL, wprowadzono w szerokim zakresie procedury wymagające dokumentacji wszystkich czynności wykonywanych w przedsiębiorstwie. Moim zdaniem znacznie istotniejszy jednak jest certyfikat ISO 14001" - powiedział w piątek podczas konferencji prasowej w Zakopanem dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Jan Urbanowicz.
Dyrektor stwierdził, że o nadanie certyfikatu ISO 14001 ubiega się niewiele instytucji. "Ten dokument mówi, że przedsiębiorstwo samo ocenia zagrożenia ekologiczne, stara się je usunąć, lub wykonać tak wszystkie czynności, żeby te zagrożenia były jak najmniejsze. Jednostek, które dobrowolnie poddały się tej certyfikacji i je otrzymały jest w Polsce tak niewiele, że Polskim Kolejom Linowym należy się wielkie uznanie" - dodał.
Jan Urbanowicz zapewnił, że zmodernizowana kolej jest ekologicznie bardziej przyjazna środowisku. "Myślę, że teraz będzie mniej protestów tych, którym się nie podoba kolej linowa na Kasprowy Wierch a to oznacza więcej korzyści dla tych, którzy będą chcieli Zakopane oglądać z Kasprowego Wierchu" - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej w Zakopanem dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.
|