Już zaczęło się odliczanie przed startem 67 edycji prestiżowego wyscigu kolarskiego Tour de Pologne. Te największe w Polsce zawody kolarskie zostały objęte honorowym patronatem przez Prezydenta Elekta Bronisąłwa Komorowskiego a w trakcie trwania wyscigu upamietnione zostaną rocznice miedzy innymi 66-a wybuchu Powstania Warszawskiego , 90-ta Bitwy Warszawskiej a także 200 lecie urodzin Fryderyka Chopina.
Dyrektor Tour de Pologne Czesław Lang przykłada wielką uwagę do historycznych rocznic związanych z przebiegiem trasy Tour de Pologne. – Musimy pamiętać o miejscach i osobach, które na trwale wpisały się w historię Polskie i świata – mówi Czesław Lang. – To mój obowiązek jako Polaka i dyrektora Tour de Pologne. Z drugiej strony chcę zrobić wszystko, by promować Polskę nie tylko poprzez sport, ale także poprzez historię czy kulturę. Podobnie jak w ubiegłym roku kolarze uczczą pamięć Powstania Warszawskiego (podczas 1. etapu rozegranego 1 sierpnia z metą w Warszawie, na Alejach Ujzadowskich wyznacozna będzie premia specjalna 66. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego), a także 90 rocznicę Bitwy Warszawskiej (nazywana też cudem nad Wisłą).
W tym roku wyścig włączony będzie w program obchodów 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Start do 1. etapu odbędzie się w Sochaczewie, gdzie rozegrana zostanie premia specjalna Fryderyka Chopina, podobnie jak w miejscu urodzenia wielkiego polskiego kompozytora – w Żelazowej Woli).
6 sierpnia wyścigowa kolumna odda hołd pomordowanym w byłym niemieckim nazistowskim obozie Auschwitz-Birkenau. Po starcie 6. etapu na oświęcimskim Rynku wszyscy uczestnicy 67. Tour de Pologne - kolarze z całego świata, dziennikarze, oficjele, przejdą w pobliże obozu Auschwitz-Birkenau, gdzie zostaną złożone kwiaty i hołd pomordowanym.
Historia Tour de Pologne
Szosowy wyścig kolarski Tour de Pologne jest najbardziej prestiżową polską imprezą sportową, z 80-letnią tradycją. Tour de Pologne po raz pierwszy rozegrany został we wrześniu 1928 roku. Wtedy na starcie stanęło 71 kolarzy. Pierwszą edycję wyścigu zorganizowało Towarzystwo Cyklistów w Warszawie oraz gazeta "Przegląd Sportowy". Wyścig od samego początku stał się jednym z największych wydarzeń sportowych Polski międzywojennej. Tradycja wyścigu została wskrzeszona w roku po II Wojnie Światowej, w roku 1947. Do roku 1992 był on organizowany, jako wyścig amatorski.
W roku 1993, w historii Tour de Pologne otworzył się nowy rozdział. Srebrny medalista olimpijski z 1980 roku, prekursor polskiego zawodowego kolarstwa - Czesław Lang, zainwestował w upadającą imprezę własne środki finansowe. W krótkim czasie stała się ona wydarzeniem światowego formatu. W wyścigu pośród ekip zawodowych, które brały udział w Tourze, zaczęły pojawiać się gwiazdy międzynarodowego kolarstwa, tacy jak Maurizio Fondriest, Paweł Tonkow, Peter Lutenberger, Adriano Baffi, Andy Hampsten, Marco Pantani, Jewgienij Bierzin, Dmitrij Konyszew, Marcus Zberg, Jens Voigt, Peter van Petegem, Tom Steels, Jaan Kirsipuu, Aleksander Winokurow, Chris Boardman, Stuart O'Grady, Danilo Di Luca, a także najlepsi polscy zawodnicy - Zbigniew Spruch, Zenon Jaskuła i Dariusz Baranowski.
W kolejnych latach wyścig awansował w hierarchii UCI, mając w 2004 roku klasę 2.2. W sezonie 2005 Tour de Pologne znalazł się w cyklu ProTour, jako jedyna tego typu impreza w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ostatnie dwie edycje wyścigu była wielkim wydarzeniem pod względem organizacyjnym i medialnym. Miliony osób obejrzało w sumie relacje na żywo z wyścigu w Telewizji Polskiej, po raz wyścig transmitował także Eurosport 2 w dziewięciu wersjach językowych, w 40 krajach świata. Na trasie zawodników podziwiało prawie 2 miliony kibiców, ukazało się ponad 6 tysięcy artykułów prasowych, 80 tysięcy Internautów śledziło relację w telewizji interaktywnej.
Wyścig, nad którym honorowy protektorat sprawował Prezydent RP, Lech Kaczyński, to największe wydarzenie logistyczne w polskim sporcie. Przy okazji wyścigu organizowanych jest wiele imprez towarzyszących, w wyścigach Mini Tour de Pologne wystartowało ponad 10 tysięcy młodych adeptów kolarstwa. W miastach etapowych organizowane były przedsięwzięcia sportowe i kulturalne.
HISTORIA
Na podium
3-0-1 Dariusz Baranowski, Andrzej Mierzejewski
3-0-0 Marian Więckowski
2-1-0 Jan Brzeźny, Jan Kudra, Wacław Wójcik
2-0-1 Bolesław Napierała 2-0-0 Henryk Kowalski
2-0-0 Ondrej Sosenka
1-2-0 Marek Leśniewski, Jens Voigt
1-1-2 Stanisław Gazda, Tomasz Brożyna
Zwycięzcy zagraniczni - 15
Belgia (3), Włochy (2), Rosja (2), Czechy (2), Niemcy (2), Hiszpania, Szwajcaria, Francja, Luksemburg
Etapy w koszulce lidera
20 - Marian Więckowski (w 3 wyścigach, 1954-56)
16 - Wacław Wójcik (3, 1948-53)
15 - Bolesław Napierała (2, 1937-39) Marek Leśniewski (3, 1984-87) Zbigniew Spruch (4, 1989-98)
14 - Tadeusz Mytnik (4, 1972-80) Lechosław Michalak (2, 1977-79) Andrzej Mierzejewski (4, 1982-88)
Lider od startu do mety:
Józef Stefański (1929), Bolesław Napierała (1937).
Najwięcej - 6 liderów w 1957 roku: Grzegorz Chwiendacz, Dominik Jurek, Jerzy Jankowski, Wacław Wrzesiński, Stanisław Kamiński i Henryk Kowalski.
Najwięcej zwycięstw etapowych
15 - Ryszard Szurkowski
12 - Wacław Wrzesiński
10 - Zbigniew Spruch
9 - Stanisław Królak
8 - Jaan Kirsipuu, Stanisław Szozda, Stanisław Wasilewski, Adam Wiśniewski, Wacław Wójcik
7 - Jan Jankiewicz, Tadeusz Mytnik, Janusz Paradowski, Rajmund Zieliński
67 Tour de Pologne w liczbach
2 – rowery przygotowane dla każdego kolarza jadącego w wyścigu
7 km – banerów reklamowych
14 miast – starty i mety poszczególnych etapów
13 km – płotków wygrodzeniowych
15 km – przewodów elektrycznych
16 – osób w każdej ekipie kolarskiej
22 – tiry scenografii
50 – pojazdów w kolumnie reklamowej
300 – osób ekipy technicznej i organizacyjnej
350 – osób Komitetu Organizacyjnego w miastach etapowych
400 – osób w ekipach sportowych
400 km – taśmy zabezpieczającej trasę wyścigu
400 – miast i miejscowości, przez które przejeżdża wyścig
420 – aut w kolumnie wyścigu
450 – elementów scenografii przestrzennej (balony, bramy, namioty)
700 kg – spaghetti zjedzonych przez kolarzy podczas wyścigu
770 – opon rowerowych przygotowanych na każdy etap
1200 – osób przemieszczających się codziennie wraz z wyścigiem
6000 – piktogramów opisujących i wyznaczających trasę wyścigu
7000 – identyfikatorów
14 000 – bidonów zużytych podczas wyścigu
21 000 – osób biorących udział przy zabezpieczeniu trasy całego wyścigu
30 000 m2 – mobilnego miasteczka Tour de Pologne (scenografia, prezentacje zawodników i sponsorów, animacje, imprezy towarzyszące, koncerty i parady, dwa mobilne biura MOVICO)
2 000 000 – publiczności na trasie wyścigu
5 - Daniele Bennati
Największe - pomiędzy zwycięzcą a drugim kolarzem:
1:10:16 Feliks Więcek - Wiktor Olecki (1928)
40:45 Józef Stefański - Eugeniusz Michalak (1929)
23:54 Wacław Wójcik - Lucjan Pietraszewski (1948)
17:22 Bolesław Napierała - Marian Rzeźnicki (1939)
15:43 Wacław Wójcik - Józef Kapiak (1952)
Najmniejsze - pomiędzy zwycięzcą a drugim kolarzem:
0:03 Stanisław Grzelak - Zdzisław Stolarczyk (1947)
0:05 Kim Kirchen (Luksemburg) - Pieter Weening (Holandia - 2005)
0:07 Zbigniew Piątek - Marek Leśniewski (1987)
0:08 Janusz Kowalski - Jan Schur (NRD - 1976)
0:09 Dariusz Baranowski - Raimondas Rumšas (Litwa - 1992)
0:15 Andrzej Mierzejewski - Jan Brzeźny (1982)
Najszybszy wyścig 1966 - przeciętna 44,010 (zwycięzca Józef Gawliczek)
Najwięcej etapów 13 - 1953, 1969, 1993 (z prologiem)
Najmniej etapów 4 - 1947
Najdłuższy wyścig 2311 km - 1953
Najkrótszy wyścig 606 km - 1947
|