Na Hrebienku w Tatrach Wysokich wyrosła lodowa podobizna jednego z najważniejszych miejsc pielgrzymkowych w Europie. Katedra św. Jakuba w Santiago de Compostela jako cel pielgrzymek, za pośrednictwem Tatrzańskiej Świątyni Lodowej stanie się oryginalnym symbolem końca epoki naznaczonej pandemią i nowego początku, który będzie można podziwiać już od 19 listopada.
Katedra św. Jakuba w Santiago de Compostela, cel pielgrzymek śladami św. Jakuba i miejsce spoczynku św. Jakuba. To właśnie to wyjątkowe miejsce, wraz z ideą pielgrzymek stało się w 2021 roku tematem przewodnim
dla Tatrzańskiej Świątyni Lodowej. Stało się to właśnie w roku, który ma w Santiago przymiotnik Święty lub Jubileuszowy, od święta św. Jakuba, które po długich 11-tu latach przypadało w niedzielę (25 lipca). „Prawdopodobnie najsłynniejsze miejsce pielgrzymkowe na świecie, które zostało wyrzeźbione z lodu na Hrebienku w Tatrach Wysokich, będzie głębokim przeżyciem dla wszystkich odwiedzających. Lodowa katedra posiada ikoniczne detale, takie jak niepozorny okrąg na fasadzie świątyni przedstawiający greckie symbole w odwrotnej kolejności - omega i alfa, symbolizujące miejsce, w którym coś starego się kończy, a coś nowego zaczyna, a także lodową muszlę jako symbol pielgrzymów w Santiago de Compostela. Nie zabraknie też rzeźby św. Jakuba, którą pielgrzymi przytulają po zakończeniu pielgrzymki – rzeźba będzie wykonana z drewna i umieszczona w lewym skrzydle katedry,“ powiedział Lukáš Brodanský z ośrodka górskiego Tatry Wysokie. Symbolikę znanej na całym świecie hiszpańskiej świątyni, w obecnej sytuacji postrzegamy pod Tatrami jako
niezwykle aktualną. „Tak jak w Santiago de Compostela koniec pielgrzymki jest symbolem początku czegoś nowego, tak naszym wielkim życzeniem jest, aby omega i alfa z katedry stworzyły także w naszym rozumieniu symbolikę oznaczającą koniec złych covidowych czasów oraz nową erę, która zmierza ku lepszemu. Chcemy też przybliżyć odwiedzającym symbol muszli, znany wszystkim pielgrzymom, z którym wiąże się wspaniała legenda,“ – dodał Brodanský.Nowością technologiczną jest wkład termoizolacyjny umieszczony pod dachem kopuły, w której znajduje się lodowa katedra. „Taka innowacja znacznie ułatwi nam utrzymanie katedry lodowej w jak najlepszym stanie. Utrzyma ujemną temperaturę wewnątrz kopuły nawet przy wyższych temperaturach na zewnątrz, a jednocześnie zaoszczędzimy na chłodzeniu,“ poinformował Rastislav Kromka, kierownik techniczny budowy. Przy budowie lodowej świątyni tradycyjnie pracowali rzeźbiarze pod kierownictwem Adama Bakoša – ekipę 20 utalentowanych rzeźbiarzy ze Słowacji i Czech uzupełniła Amerykanka - Griffon Ramsay. Do budowy katedry zużyto łącznie 225 ton lodu w postaci 1880 brył lodowych.Tatrzańska Świątynia Lodowa zostanie otwarta dla zwiedzających 19 listopada. Jej otwarcie jest postrzegane przez miejscowych jako symboliczne otwarcie zimowego sezonu turystycznego, co zostało dodatkowo powiązane
z rozpoczęciem sprzedaży karnetów narciarskich. „Pomimo, iż sytuacja nie jest łatwa, życzymy sobie, aby zima była piękna. Aby Tatry mogły nieść radość i bezpieczny wypoczynek. Aby każdy mógł w nich znaleźć to, czego szuka – zimowy wypoczynek, doznania narciarskie, relaks i odprężenie,“ powiedziała Lucia Blašková - dyrektor Regionalnej Organizacji Turystycznej Región Vysoké Tatry. Tatrzańska Świątynia Lodowa powstała na Hrebienku już po raz dziewiąty. W poprzednich latach odwiedzający Hrebienok mogli podziwiać lodowe podobizny budowli z całego świata, m.in. Kościół Zmartwychwstania Chrystusa w Sankt Petersburgu, Katedrę Notre Dame w Paryżu, BA ZY L I K Ę Ś W. PI O T R A W RZ Y M I E W R A Z Z
K O L U M N A DĄ BE R N I N I E G O I I N NE .Galeria lodowa na Hrebienku w Tatrach Wysokich będzie otwarta zimą zgodnie z obowiązującymi restrykcjami.
Na Hrebienok można dotrzeć kolejką linowo-terenową ze Starego Smokowca lub pieszo po szlaku turystycznym. Tatrzańska Świątynia Lodowa będzie otwarta codziennie do Świąt Wielkanocnych (19.04.2021). Wstęp dla zwiedzających jest jak zwykle bezpłatny. Tatrzańska Świątynia Lodowa po raz kolejny powstała przy wsparciu finansowym Ministerstwa Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej